intelligens
Intelligens
Hvad er intelligens?
Mennesket er på godt og ondt verdens dominerende dyreart. Hvordan
skal det forklares? Sammenlignet med mange dyr er mennesket fysisk
ganske forsvarsløst: vi har hverken store tænder, farlige kløer, eller
evne til at løbe hurtigt.
Vores overlegenhed er i høj grad baseret på vores intelligens, som er et
resultat af hjernens udvikling. Intelligens har i tidens løb været
defineret på mange forskellige måder, men de fleste definitioner
inkluderer på en eller anden måde evnen til problemløsning og abstrakt
tænkning; særlige evner som f.eks. musikalitet eller talent for
sportsgrene er derimod ikke inkluderet.
Hvordan måler man intelligens?
Franskmanden Alfred Binet var i 1905 den første, der havde succes med at
måle intelligens. Det gjorde han ved at sammensætte opgaver; som
testede forskellige sider af hjernens funktion: viden, hukommelse,
omtanke, problemløsning og abstrakt tænkning. Binet fandt en klar
tendens til, at de individer, som klarede sig godt i én opgavetype, også
klarede sig godt i andre typer af opgaver. Denne tendens til
konsistente individuelle forskelle, som senere forskning har bekræftet,
er det centrale i det moderne intelligensbegreb.
Intelligenskoefficienten (eller K) udtrykker således et individs
gennemsnitlige præstationer i en række tests, sammenlignet med en
jævnaldrende befolkningsgruppe.
Eksempelvis udtrykker en IK på 100, at individet har klaret sig svarende
til gennemsnittet i befolkningsgruppen; IK under 100 svarer til ringere
præstationer, mens IK over 100 svarer til præstationer over
gennemsnittet. Amerikaneren David Wechsler sammensatte i 1930’erne de
første udgaver af de nu på verdensplan mest anvendte intelligenstests. I
Danmark begyndte man at anvende intelligensprøver i 1930, og psykologen
Børge Prien udviklede en test, som siden 1957 har været anvendt ved
sessionsundersøgelser. Op mod 1,5 million unge mænd er efterhånden
blevet testet med denne prøve.
Hvad bruges intelligenstests til ?
Binets oprindelige formål var at kunne udpege børn, som havde behov for
særlige pædadogiske foranstaltninger. I almindelighed findes der en tæt
sammenhæng mellem uddannelsesforløb og intelligens. Hos voksne anvendes
intelligenstests til at vurdere erhvervsmuligheder, og sessionsprøven er
et eksempel herpå. I det hele taget spiller intelligens en afgørende
rolle for de flestes livsforløb, og det er endnu ikke lykkedes at måle
andre psykiske egenskaber, som i almindelighed har lige så stor
betydning.
Er intelligens arvelig?
Man fandt tidligt, at beslægtede individer ligner hinanden med hensyn
til intellligens, f.eks. forældre og børn, og søskende. Spørgsmålet er,
om dette er på grund af fælles arv eller fælles familiemiljø? Dette kan
bedst belyses med undersøgelser af bortadopterede børn. En dansk
undersøgelse demonstrerede, at søskende, som var bortadopterede til
forskellige familier, i voksen alder lignede hinanden lige så meget, som
søskende, der var vokset op sammen. Samme undersøgelse fandt ingen
lighed mellem ubeslægtede individer, som var vokset op hos samme
adoptivforældre. Resultatet stemmer med udenlandske undersøgelser af
enæggede tvilinger, der er opvokset hver for sig, og det sandsynliggør,
at arvelige faktorer har betydning for intelligensforskelle.
Spiller miljøet en rolle for intelligens?
Ud over arven har miljøet også påviselig betydning for intelligens.
Påvirkninger kan gøre sig gældende allerede i fostertilstanden, hvor
f.eks. medicin, rygning og alkohol kan indvirke på hjernens udvikling. I
en dansk undersøgelse er det for nylig demonstreret, at det beroligende
middel Fenemal har en negativ virkning på intelligensudviklingen. Denne
undersøgelse viste imidlertid også, at børns opvækstvilkår spiller en
væsentlig rolle, og der er således tale om et samspil mellem biologiske
og sociale faktorer. Andre tegn på miljøpåvirkninger kan ses i
sessionsintelligensprøven, hvor det gennemsnitlige resultat er blevet
væsentligt bedre i de sidste fyrre år, således at en præstation, der var
virkelig god i slutningen af 1950’erne, i dag kun svarer til
gennemsnittet. Dette skyldes formentlig at de unge mænd i dag er bedre
uddannet end for fyrre år siden. Sådanne brede samfundsmæssige faktorer
kan også tænkes at være forklaringen på de forskelle i gennemsnitlige
intelligensniveauer, som man har fundet mellem forskellige sociale,
etniske og nationale grupper.
Er der kønsforskelle i intelligens?
Det har vist sig, at kvinder ofte klarer sproglige opgaver bedre end
mænd, medens mænd er bedst til matematisk orienterede opgaver.
Imidlertid er de fleste intelligenstests opgavemæssigt sammensat
således, at der normalt ikke ses kønsforskelle m.h.t. IK.
Mister vi intelligens med alderen?
Intelligens vurderet ved tests er generelt ganske stabil i
voksenalderen. I en undersøgelse fra Glostrup har man funder, at der fra
50 års alderen til 70 års alderen kun ses beskedne fald i
prøveresultater. Dette gælder især sproglige prøver, som tester
paratviden. Der ses et større fald i prøver, hvor der er tidspres, og i
prøver, der kræver aktiv problemløsning. I denne undersøgelse fandt man
yderligere, at der var størst tilbagegang hos individer, som døde
forholdsvis kort tid efter undersøgelsen. Det ser således ud til, at
ændringer i intellilgens kan være et tegn på tilsvarende ændringer i den
almene helbredstilstand.
Kan intelligens »ses« i hjernen?
Meget tyder på, at intelligens udtrykker hjernens funktionelle
kapacitet. Det ville derfor være nærliggende at forvente, at man kunne
se forskelle i intelligens i selve hjernen. Det har vist sig, at der kun
er ringe eller ingen sammenhæng mellem intelligens og hjernens grove
fysiske mål som størrelse eller vægt. Men med den rivende udvikling, som
nu foregår i metoder til at observere hjernens anatomi og fysiologiske
aktivitet, er det måske kun et spørgsmål om tid, før man i hjernen vil
kunne se strukturer eller processer, som har sammenhæng med intelligens.
Danske forskergrupper
Center for Epidemiologisk Grundforskning (Erik L. Mortensen)
Psykologisk Laboratorium, Københavns Universitet. (Tom Teasdale)